Chyba nieco wcześniej... zabudowa "dolnego Wrzeszcza" kończy się na ul. Lelewela.
witajcie ,przeglądnęłem ksiązki adresowe z 1925 i 1927 roku- brak neuer markt i pestalozzistrabe -w roku 1928 już się pojawiają,czyli podpis pod zdjęciem jest raczej wiarygodny.
Kojarzy mi się, że kiedyś Pumeks pytał o ewentualny budynek dworcowy stacji Hohe Thor i pokazywał jakiś projekt czy rysunek, ale nie mogę tego znaleźć.
Na peronie były jakiś budynek, może to ten sam...
Są jakieś jego zdjęcia w obiegu stacji Hohe Thor, na których widać jakąś zabudowę po za trąbą słonia?
Bo jak nie to mam takie, mogę odkopać i odkurzyć skaner w razie potrzeby.
Było na tym drugim forum... ale ostatnio taki koleś, który hurtowo kradnie obrazki z forów, wkleił to gdzieś na Wikipedii.
W obiegu jest kilka (-naście) zdjęć starej stacji, z tym że większość około 1894 (już z budynkiem szkoły wojennej). Widziałem jedno lub dwa wcześniejsze, gdzie budynek ten ma jeszcze swój dawniejszy kształt, z innymi oknami i dachem (np Renekk wkleił takie na poprzedniej stronie wątku). A żadnego zdjęcia sprzed zbudowania "trąby".
Twoje zdjęcie (a skąd masz? ) jest właśnie sprzed powstania Szkoły Wojennej, bo budynek przy 3 maja ma jeszcze swój wcześniejszy kształt.
Ten projekt, o który pytałeś, wyglądał tak:
Nadal uważam, choć nie mam żadnego rozstrzygającego dowodu, że to musiało być kawałek bliżej Targu Siennego, bo gdyby dworzec był od początku tam, gdzie teraz, to niezrozumiałe jest nazywanie go "Hohetor Bahnhof"
Nadal uważam, choć nie mam żadnego rozstrzygającego dowodu, że to musiało być kawałek bliżej Targu Siennego, bo gdyby dworzec był od początku tam, gdzie teraz, to niezrozumiałe jest nazywanie go "Hohetor Bahnhof"
Może dla odróżnienia od Leegetor. Nie byłby to jedyny w historii przypadek nazywania przystanku ub stacji kolejowej w niezbyty logiczny sposób... Taka stacja Kielau dla tak zwanego naprzykładu nie znajdowała się w ówczesnym Kielau czyli w Chylonii, tylko w środku drogi miedzy Chylonią i Cisową. Brzeźno też nie jest w Brzeźnie...
...to musiało być kawałek bliżej Targu Siennego, bo gdyby dworzec był od początku tam, gdzie teraz, to niezrozumiałe jest nazywanie go "Hohetor Bahnhof".
Też tak uważałem, ale plany Buhsego nie dają szans na jeszcze jedną lokalizację.
_________________ Tanie nie może być dobre, drogie nie musi.
Nadal uważam, choć nie mam żadnego rozstrzygającego dowodu, że to musiało być kawałek bliżej Targu Siennego, bo gdyby dworzec był od początku tam, gdzie teraz, to niezrozumiałe jest nazywanie go "Hohetor Bahnhof"
Wydaje się mi, że chodzi o to, że najlepszą drogą z tego dworca do miasta było kierowanie się do Bramy Wyżynnej. Jak pisał St. Tarnowski w książce „Z wakacyj. Prusy Królewskie” na str. 38 (wydanie II z 1894 r., pierwsze bodaj w 1888):
to musiało być kawałek bliżej Targu Siennego, bo gdyby dworzec był od początku tam, gdzie teraz, to niezrozumiałe jest nazywanie go "Hohetor Bahnhof"
Nazwę wyjaśnia
norveg napisał/a:
najlepszą drogą z tego dworca do miasta było kierowanie się do Bramy Wyżynnej.
Na tym projekcie widać most nad torami, na wysokości pierwszego piętra dworca. Most zaczyna się przy wysoko położonej ulicy (to musi być Promenada - 3 Maja), a po minięciu dworca, ponad fosą dochodzi do wycięcia w wale. To było możliwe pomiędzy bastionami: Elisabeth i Heilige-Leichman.
Czyli podobna co i dzisiaj lokalizacja
Może warto dodać, iż stacja Hohe Tor na samym początku w 1867 roku była po prostu nazywana dworcem przy Strzelnicy. Nie wiem dokładnie od kiedy zaczęło się mówić o niej jako o dworcy przy Bramie Wyżynnej, ale w rozkładach z 1870 tak już jest.
A zdjęcie znalezione w niewielkiej książce Königl. Eisenbahn Direktion Danzig 1895 -1914 z 1917 r.
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum