Jak przepisy fortyfikacyjne miały się do dworca Olivaer Tor? Jak dotąd nie natrafiłem na informacje podobne jak przy Lege Tor o sprzeciwie władz wojskowych czy też o potrzebie pertraktacji z nimi. Podobnie z Hohe Tor. A jeśli były jakieś przepisy, to jakoś musiały chyba dotyczyć one dworców Hohe Tor i Olivaer Tor.
myslę, że skoro leżały one (Hohe i Olivaer Tor) na zewnątrz pierścienia fortyfikacji, nie musiano robić "dziur" w umocnieniach
myslę, że skoro leżały one (Hohe i Olivaer Tor) na zewnątrz pierścienia fortyfikacji, nie musiano robić "dziur" w umocnieniach
Na temat linii do Nowego Portu: Nowy odcinek przeciął w dwóch miejscach zewnętrzny pas obwałowań i przebiegał wzdłuż fosy miejskiej oraz umocnień wewnętrznych. Na linii tej powstał drugi gdański dworzec – Gdańsk Brama Wyżynna [Andrzej Massel „Kolej w Gdańsku”, Świat Kolei nr 5/1998, s. 11]
A więc jednak jakby w obrębie fortyfikacji . Poza tym, przepisy fortyfikacyjne mogły, i byłoby to zasadne, obejmować tereny na zewnątrz fortyfikacji ze względu na potrzebę określonej widoczności ewentualnego pola walki.
Faktycznie, to nawet logiczne. A wiesz może gdzie przecinały te obwałowania?
Cytat:
Jak wyglądało połączenie z Lege Tor? I czy w tym czasie powstał Rangierbahnhof (Gdańsk Południowy) lub jakaś jego namiastka?
mi się wydaje, z tego co udało mi się przeczytać, to w pewnym momencie (być może, że w okolicach Gdańska Południowego) tory rozdzielały się na te do Leege Tor i te na Hauptbahnhof. No, chyba, że nie było innej możliwości wjazdu/wyjazdu z Gdańska, niż przez Leege Tor, ale to jakoś mało sensowne rozwiązanie.. Na mapach tez jest napisane "nach Dirschau und Karthaus".
Faktycznie, to nawet logiczne. A wiesz może gdzie przecinały te obwałowania?
Cytat:
Jak wyglądało połączenie z Lege Tor? I czy w tym czasie powstał Rangierbahnhof (Gdańsk Południowy) lub jakaś jego namiastka?
mi się wydaje, z tego co udało mi się przeczytać, to w pewnym momencie (być może, że w okolicach Gdańska Południowego) tory rozdzielały się na te do Leege Tor i te na Hauptbahnhof.
Po otwarciu w 1870 linii Gdańsk Stargard Szcz. dworzec Hohe Tor wybudowany do obsługi połączenia kolejowego do Nowego Portu musiał obsługiwać także ruch dalekobieżny (w kierunku Szczecina) oraz rosnący ruch podmiejski do Oliwy i Sopotu. Przy podróżach tranzytowych np. ze Szczecina do Królewca dodatkowo konieczny był przejazd między dworcami Brama Wyżynna i Brama Nizinna. [Andrzej Massel "Kolej w Gdańsku", Świat Kolei nr 5/1998, s. 13]
Choć mapki z Meyersa i Brockhausa nie są najlepszym źródłem to dają jakiś ogląd sprawy. Poniżej łącznica na mapce z Meyersa z 1885 i jej brak na mapce z Brockhausa 1893. A może takiej łącznicy nigdy nie było? Ale na razie brak mi lepszych (innych) źródeł.
W zasadzie to tak przy okazji zastanawia mnie wiele rzeczy (ewentualnie mam wątpliwości).
Jak przepisy fortyfikacyjne miały się do dworca Olivaer Tor? Jak dotąd nie natrafiłem na informacje podobne jak przy Lege Tor o sprzeciwie władz wojskowych czy też o potrzebie pertraktacji z nimi. Podobnie z Hohe Tor. A jeśli były jakieś przepisy, to jakoś musiały chyba dotyczyć one dworców Hohe Tor i Olivaer Tor.
Podejrzewam, że pomysł na zakończenie linii "pomorskiej" dworcem Olivaer Tor wziął się właśnie stąd, że to miejsce leżało już poza wałami i nie było potrzeby negocjacji z władzami twierdzy Gdańsk. Natomiast obowiązywał zakaz wznoszenia budynków murowanych.
Podobny zakaz musiał dotyczyć, przynajmniej początkowo, dworca Hohes Tor. Cytowany kiedyś przeze mnie na konkurencyjnym forum artykuł wspominał wyraźnie o ograniczeniach narzuconych w 1872 r. podczas konkursu na projekt budynku stacyjnego.
Natomiast przebicia w linii fortyfikacji (przy bramach Oruńskiej(Petershagener Tor) i Oliwskiej) były z pewnością uzgadniane z władzami wojskowymi. Podejrzewam, że mogło być łatwiej, niż w 1852 r., z jednego powodu - upływu czasu. W ciagu tych 15 lat nastąpił szybki rozwój broni ofensywnej, wojsko widziało już, że siedemnastowieczne bastiony są przestarzałe i nie nalegało aż tak bardzo na ich zachowanie - przecież w tym samym czasie w Gdańsku powstawały forty artyleryjskie na Górze Gradowej i Szańcu Jezuickim, a dodatkowo armia mogła liczyć na wykorzystanie linii kolejowych dla własnych potrzeb.
Cytat:
Przy okazji co do Dworca Głównego to również powraca pytanie o czas i przebieg defortyfikacji miasta. Może ktoś zna jakieś fajne opracowanie w tym temacie, jakby nie patrzeć, związanym z gdańskimi dworcami?
Całkiem sporo jest na ten temat w publikacji "Gdańsk pomnik historii, cz. 1" (Teka Gdańska 3) z 1998, aczkolwiek na potrzeby prowadzonej tu przez nas dyskusji będzie chyba za mało szczegółów. M. in. artykuły Piotra Lorensa "Przekształcenia obszaru śródmieścia Gdańska w latach 1793-1945" (trochę o rozbiórce wałów i zagospodarowywaniu uzyskanego terenu), Jerzego Stankiewicza o nowożytnych (od XVI wieku) fortyfikacjach miejskich i Krzysztofa Biskupa o Rejonach ograniczeń budowlanych Twierdzy Gdańsk.
Pumeksie, dziękuję Na Ciebie między innymi liczyłem pytając o defortyfikację. A przy okazji dwie ilustracje, których nie było w tym wątku. Jedna pochodzi z "30 dni" (a tam pojawiło się wzięte z książki S. Bufe "Eisenbahnen...") i niezupełnie widać na niej teren dworca, ale pokazuje efekty defortyfikacji w 1897 r. Ujęcie zbliżone do tego, które prezentował Sabaoth na zdjęciach dworca Hohe Tor.
Drugie to widok na tory i (w oddali jakby) teren dworca Neufahrwasser z 1900 r.
Edit: Znalazłem ładną stronę o systemach fortyfikacji pruskich i niemieckich. O Gdańsku mało (jest m.in. o bramie kolejowej prowadzącej do dworca Lege Tor), ale ogół informacji bardzo solidnie opracowany http://www.mars.slupsk.pl/fort/01.htm
Dworzec Główny w Gdańsku. Takiego ujęcia chyba nie było. I czy się mi zdaje, czy po prawej jest budynek trochę inny od tego nam znanego, także z trochę późniejszych od tej fot?
Źródło: „Album von Danzig”, Globus Verlag Berlin, wydany chyba na XX w.
A może bezpośrednie połączenie do Tczewa oraz Rangierbahnhof powstały dopiero gdy wybudowano drugi tor łączący Tczew z Gdańskiem w latach 1875-76 (dzięki kasie z odszkodowań po wygranej przez Prusy wojnie z Francją w 1970-1971)?
Witam, poszukuję zdjęć Dworca Głównego, takich w miarę dokładnych, mogą być fragmenty elewacji. Zależy mi na tym, żeby możliwie zobaczyć jakie okna i drzwi kiedyś były w tym budynku. Kiedyś, czyli najlepiej od początku powstania obiektu, albo jakoś przed latami 30-tymi. Poproszę o pomoc, być może Ktoś ma takie fotki, albo podpowie gdzie poszukać. Dzięki.
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum