Dawny Gdańsk Strona Główna Dawny Gdańsk


FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy  StatystykiStatystyki
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  DownloadDownload

Poprzedni temat :: Następny temat
Gdynia Główna Osobowa
Autor Wiadomość
villaoliva 
Olivaer


Dołączył: 23 Wrz 2004
Posty: 3300
Wysłany: Czw Mar 20, 2008 9:26 am   Nowszy dworzec w Gdynia na lato

W PKP spać nie mogą :hihi:

Nowszy dworzec w Gdynia na lato
Cytat:
1 kwietnia rozpoczną się prace remontowe na gdyńskim Dworcu Głównym PKP. Zostaną między innymi pomalowane ściany i naprawiony dach gmachu. Remont potrwa trzy miesiące - do 1 lipca - i będzie kosztował pół mln zł. Po wielu trudach udało się wreszcie wyłonić firmę, która podjęła się zmiany wizerunku wnętrza gdyńskiego dworca.

- To nawet nie będzie lifting, tylko odświeżenie poczekalni dworcowej i naprawa przeciekającego dachu - zastrzega Mariusz Wiórek, dyrektor do spraw projektu w Biurze Nieruchomości Strategicznych Polskich Kolei Państwowych. - Chcemy, żeby gdyński dworzec jeszcze przed sezonem letnim zmienił swój wygląd przynajmniej wewnątrz.

Gruntowny remont dworzec ma być przeprowadzony dopiero w ciągu najbliższych lat.

Niewykluczone też, że stary budynek będzie wyburzony, a w jego miejsce zostanie postawiony nowy.
Władzom PKP sen z powiek spędza jednak niedawna decyzja wojewódzkiego konserwatora zabytków, który chce wpisać Dworzec Główny PKP w Gdyni do rejestru zabytków.

- Wystąpimy z wnioskiem do wojewódzkiego konserwatora zabytków, by wstrzymał się z decyzją. Musimy razem się zastanowić, jakie inwestycje można prowadzić na dworcu tak, aby obie strony były zadowolone. W spotkaniu powinni też uczestniczyć przedstawiciele władz Gdyni, którym bardzo zależy na tym, żeby dworzec był obiektem na miarę XXI wieku - dodaje Mariusz Wiórek.

Wiadomo już, że władze Gdyni nie chcą wyburzenia budynku dworca.

Opowiadają się za przeprowadzeniem gruntownego remontu socrealistycznej budowli, z zachowaniem obecnego kształtu bryły.

_________________
Ponury Zwracacz Uwagi na Wykraczających Poza Ramy


www.staraoliwa.pl
Ostatnio zmieniony przez villaoliva Czw Mar 20, 2008 10:11 am, w całości zmieniany 1 raz  
 
Gdynka 

Dołączyła: 03 Lut 2006
Posty: 760
Wysłany: Czw Mar 20, 2008 10:06 am   

Prace remontowe rozpoczną się...
Cytat:
1 kwietnia
:hihi:
_________________
Linkologia - 230 stron o Gdańsku. Dodaj do ulubionych!
 
ruda 
Mierzeja


Dołączyła: 24 Cze 2007
Posty: 1792
Wysłany: Czw Mar 20, 2008 10:23 am   

Cytat:
Prace remontowe rozpoczną się...


Cytat:

- To nawet nie będzie lifting, tylko odświeżenie poczekalni dworcowej i naprawa przeciekającego dachu


jakie prace? :hihi:
 
 
Gdynka 

Dołączyła: 03 Lut 2006
Posty: 760
Wysłany: Czw Mar 20, 2008 10:29 am   

To tłumaczy wybór daty początkowej :D
_________________
Linkologia - 230 stron o Gdańsku. Dodaj do ulubionych!
 
villaoliva 
Olivaer


Dołączył: 23 Wrz 2004
Posty: 3300
Wysłany: Czw Mar 20, 2008 10:32 am   

Obserując ich zapowiedzi remontów dochodzę do wniosku, że gdyby rozebrano dworzec to byłby koniec historii kolei w Gdyni.
Obecnie remont jednego peronu może skutkować końcem SKM.

Zdolni są :evil:
_________________
Ponury Zwracacz Uwagi na Wykraczających Poza Ramy


www.staraoliwa.pl
 
feyg 


Dołączył: 23 Kwi 2007
Posty: 1166
Wysłany: Czw Mar 20, 2008 1:30 pm   

villaoliva napisał/a:
Obecnie remont jednego peronu może skutkować końcem SKM.

Zdolni są :evil:

Wystarczy remont połowy :hihi:
_________________
Pozdrowienia z Małego Kacka
 
pawel.45 
z komódeczki

Dołączył: 26 Sie 2006
Posty: 781
Wysłany: Czw Mar 20, 2008 2:40 pm   Re: Nowszy dworzec w Gdynia na lato

villaoliva napisał/a:
W PKP spać nie mogą :hihi:

Nowszy dworzec w Gdynia na lato
Cytat:
[b] ...To nawet nie będzie lifting, tylko odświeżenie poczekalni dworcowej i naprawa przeciekającego dachu - zastrzega Mariusz Wiórek, dyrektor do spraw projektu w Biurze Nieruchomości Strategicznych Polskich Kolei Państwowych.

...Gruntowny remont dworzec ma być przeprowadzony dopiero w ciągu najbliższych lat...

... Musimy razem się zastanowić, jakie inwestycje można prowadzić na dworcu tak, aby obie strony były zadowolone. W spotkaniu powinni też uczestniczyć przedstawiciele władz Gdyni, którym bardzo zależy na tym, żeby dworzec był obiektem na miarę XXI wieku - dodaje Mariusz Wiórek...


Ciekawe nad czym zastanawiali się przez lata do tej pory.
Teraz przy Dyrektorze do Spraw Projektu w Biurze Nieruchomości Strategicznych PKP powinni powołac Departament do Omijania Decyzji Konserwtora Zabytków i Odwlekania Decyzji Remontowych.
To zapewni na następne lata dostatnie życie pewnej grupce Swoich (opłacac ich można z pieniędzy nie wydawanych na "zbędne" remonty).
 
turecki 
Motorniczy
ech te....


Dołączył: 21 Wrz 2005
Posty: 826
Wysłany: Pią Mar 28, 2008 8:51 am   

widzę,że trafiliście w sedno kolejowych problemów!Co zrobić aby nic nie robić.Jak zlikwidować jakiś budynek zabytkowy czy nie to nieistotne,aby mieć cegły na własny domek...jak zezłomować lokomotywkę czy wagonik,aby była kaska na inne "potrzeby"... :II
_________________

 
ruda 
Mierzeja


Dołączyła: 24 Cze 2007
Posty: 1792
Wysłany: Sro Kwi 02, 2008 10:47 pm   

Cytat:
1 kwietnia rozpoczną się prace remontowe na gdyńskim Dworcu Głównym PKP


wykrakaliśmy!

Cytat:
Lifting gdyńskiego dworca z poślizgiem

Brygada remontowa w poniedziałek miała wkroczyć na teren gdyńskiego dworca PKP. Nie wkroczy! Rozpoczęcie planowanych prac przesunięto o kilka dni. Dzięki temu zakres robót przewidzianych na terenie dworca ma się poszerzyć.

- W poniedziałek firma budowlana podpisała umowę z dyrekcją PKP dotyczącą prac na terenie gdyńskiego dworca. Tak więc remont na pewno odbędzie się - informuje Andrzej Neumann, zastępca dyrektora ds. zarządzania rejonem dworców PKP w Gdańsku. - Początkowo remont miał obejmować pomalowanie ścian i wymianę dachu.Teraz chcę wynegocjować z pracownikami firmy, żeby wymienili dodatkowo posadzkę w hali dworcowej i drzwi. Najpóźniej remont rozpocznie się za tydzień. Zapewniam, że będzie przebiegał bardzo sprawnie.
Remont gdyńskiego dworca ma potrwać nie dłużej niż trzy miesiące. Będzie kosztował kilkaset tysięcy złotych.W lipcu dach już nie będzie przeciekał, a ściany, z których teraz odpada farba, będą pastelowe. Posadzka nie będzie już dziurawa.
- Odświeżenie hali dworcowej, wymiana posadzki i naprawa przeciekającego dachu na pewno spowodują, że na dworcu będzie przyjemniej - mówi Mariusz Wiórek, dyrektor ds. projektu w Biurze Nieruchomości Strategicznych PKP. - Chcemy, żeby gdyński dworzec przed sezonem letnim zmienił swój wygląd przynajmniej wewnątrz budynku. Remont będzie prowadzony w taki sposób, że podróżni praktycznie tego nie odczują. Mam nadzieję, że ajenci, którzy dzierżawią miejsca na terenie dworca pod swoje budki, z których oferują różny towar, też doprowadzą je do porządku. Będziemy z nimi w tej sprawie rozmawiać.
Sprzedawcy na dworcu wcale nie wykluczają zmiany wizerunku miejsc, z których sprzedają towar.
- Jeżeli w hali dworca będzie miło i przyjemnie, wówczas podróżni nie będą przebiegać czym prędzej na perony, tylko poczekają na pociąg w przyzwoitych warunkach - mówi pani Dagmara, pracownik punktu, w którym oferowane są hot-dogi. - W ten sposób i nam przybędzie klientów. Być może wtedy szef pomyśli nawet o krzesełkach i stolikach.
Mieszkańcy Gdyni i turyści czekają na remont dworca od wielu lat. W ubiegłym roku ściany w poczekalni i korytarzach miały zostać pomalowane. Planowano też wymianę dachu. Trzykrotnie ogłaszany był przetarg na wykonanie tych prac. Niestety, żadna firma nie zgłosiła się. W tym roku udało się. Dyrekcja PKP ma szersze plany związane z gdyńskim dworcem. Planowana jest gruntowana przebudowa budynku lub nawet wyburzenie starego gmachu i w jego miejsce wybudowanie nowego. Jaka będzie przyszłość dworca w dużej mierze zależy od Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków, który zamierza wpisać dworzec do rejestru zabytków uznając go za perełkę socrealizmu.
- To bardzo dobra decyzja. Dworca nie trzeba burzyć, wystarczy go porządnie wyremontować - powiedział Jerzy Zając, dyrektor Urzędu Miasta Gdynia.

Nasza akcja "Teraz dworzec"
Od ponad dwóch lat prowadzimy na łamach "Dziennika Bałtyckiego" akcję "Teraz dworzec" dotyczącą gdyńskiego dworca PKP. To m.in. dzięki niej pomalowano ściany w toaletach, naprawiono tablice informacyjną, wymieniono firmę sprzątającą oraz zainstalowano monitoring. 16 kamer strzeże bezpieczeństwa.
 
 
feyg 


Dołączył: 23 Kwi 2007
Posty: 1166
Wysłany: Pią Kwi 04, 2008 11:17 am   

Tajemnice dworcowych fresków i mozaik
Cytat:
Gdynianie podzielili się na dwie frakcje. Jedni twierdzą, że tę "zemstę komuny" trzeba zmieść z powierzchni ziemi i postawić budynek godny nowoczesnego miasta. Inni uważają, że Dworzec Główny PKP w Gdyni jest wzorowym przedstawicielem socrealizmu w Polsce. Kontrowersje nasiliły się, gdy gruchnęła wieść, że obiekt ma zostać wpisany do rejestru wojewódzkiego konserwatora zabytków.
- Każda epoka powinna mieć udokumentowaną historię - twierdzi Robert Hirsch, miejski konserwator zabytków w Gdyni. - Mamy w rejestrze sporo gdyńskich obiektów z okresu międzywojennego, a socrealistycznego nie mamy ani jednego. A dworzec PKP w Gdyni jest wspaniałym jego przykładem. Po prostu perełką! Dlatego od 2006 r. przymierzamy się, by umieścić go w rejestrze. Zleciliśmy już wykonanie tzw. białej karty, która jest pierwszym etapem przygotowania do wpisu. Miała utwierdzić nas w przekonaniu, że obiekt dysponuje odpowiednimi walorami.
Białą kartę wykonała architekt Anna Orchowska-Smolińska. Wynika z niej, że dworzec w pełni zasługuje na wpis. - Stanowi on bodaj jedyny przykład architektury socjalizmu realnego w Gdyni - uważa pani architekt. - Rozwiązania przestrzenne, detale architektoniczne oraz bogaty wystrój wnętrz, przy których powstawaniu uczestniczyli plastycy, decydują o jego wyjątkowych walorach. Szkoda, że dworzec jest taki zapuszczony, bo jest tam mnóstwo elementów, które trzeba wyeksponować.
Jednym z nich jest unikatowe malowidło na suficie w obecnym sklepie kosmetycznym - na lewo od wejścia - gdzie niegdyś mieściła się restauracja. Przedstawia smoka o trzech głowach, niedźwiedzicę, słońce, zodiakalnego byka, barana i ryby zawieszone na czarnym nieboskłonie. Smoki i gwiazdy znalazły się na gdyńskim dworcu nieprzypadkowo - symbolizują podróż. Malowidło wykonali w 1957 r., artyści malarze Krystyna Łada-Studnicka, Urszula Ruhnke-Duszeńko i Maks Kasprowicz według projektu prof. Juliana Studnickiego. Projekt zrobił on na skrawku papieru o wymiarach 20 na 20 cm.
- Był tak maleńki, że musieliśmy go powiększać. Żeby zmieścić się gdzieś z arkuszem papieru wielkości dworcowego sufitu, potrzebowaliśmy dużo miejsca, więc znaleźliśmy salę taneczną w knajpce na rynku w Chmielnie - wspominała Urszula Ruhnke-Duszeńko. - Najpierw przenosiliśmy rysunek na ogromny papier. Każdą linię poprawialiśmy radełkiem i dziurkowaliśmy. Tak przygotowany arkusz przymocowany został do sufitu gdyńskiego dworca i za pomocą węgla drzewnego przez te dziurki nanoszony na powierzchnię. Prof. Studnicki osobiście nadzorował pracę, pokrzykując: "Krystyna, dodaj temu smokowi wyrazu oczu", albo "Urszula, podkręć mu ogon". Malowaliśmy temperą. Farbę trzeba było rozcieńczać, więc mieszaliśmy ją z jajami, mlekiem i octem. A kiedy malowidło było gotowe, werniksowaliśmy woskiem pszczelim. Pamiętam, że dzieło bardzo się podobało. Ludzie przychodzili na dworzec, by je podziwiać.
Teraz mało kto zadziera głowę w górę, bo malowidło nadgryzione zębem czasu nie wygląda już tak imponująco. Ale, gdyby je odświeżyć...
- Nie tylko malowidło zasługuje na uwagę - zapewnia mówi Anna Orchowska-Smolińska. - Bardzo ciekawe są szklane mozaiki ścienne w hallu głównego gmachu, zaprojektowane przez Teresę Pągowską. Największa z nich, na lewo od wejścia, przedstawia parę skrzydlatych koni i symbol kolejarzy - uskrzydlone skrzydło na tle rozgwieżdżonego nieba oraz siatki, mające symbolizować południki i równoleżniki. Tematem mniejszej mozaiki - vis-a-vis bocznego wejścia z Placu Konstytucji - jest życie portu. A tam, gdzie pierwotnie było wejście główne do restauracji, można podziwiać na mozaikach faunę i florę świata podwodnego oraz niebo nad przystanią żeglarską z flagami zdobiącymi maszty żaglowców.

Architekci doceniają również sufity z kasetonowych wnęk, okładziny ścian z czarnego marmuru, kunsztowne osłony grzejników z drewna, granitową posadzkę w kilku odcieniach, która naśladuje sufitową dekorację, drewniane balustrady schodów w bocznej części hallu dworca podmiejskiego, lampy w kształcie klepsydr w hallu głównym i byłej restauracji oraz dwustronny zegar przy kasach.
Budowę Dworca Głównego PKP rozpoczęto w 1950 r. Jego projekt wykonał prof. Wacław Tomaszewski, osoba w Gdyni dobrze znana. Przed wojną projektował tu m.in. budynki Państwowej Szkoły Morskiej i zespołu szkół handlowych tuż obok, nadbudowę gmachu Instytutu Meteorologii i Gospodarki Wodnej, gmach Domu Marynarza przy ul. Jana z Kolna oraz Izbę Bawełny.
Budowa przebiegała sprawnie i w połowie 1954 r. prawe skrzydło i centralna część głównego budynku zostały oddane do użytku, lewe skrzydło otwarto 22 lipca 1955 r. Prasa donosiła, że gdyński dworzec, obok warszawskiego, jest najnowocześniejszy w kraju. Rok później rozpoczęto budowę dworca podmiejskiego. Zaprojektował go Lech Zalewski, współpracownik prof. Tomaszewskiego. Na parterze zaplanowano kasy biletowe, poczekalnię i świetlicę dla młodzieży, na piętrze salę kinową i kawiarnię. Wkrótce zrezygnowano z kina, a górną kondygnację z tarasem zajęła największa wówczas w Gdyni "orbisowska" kawiarnia na 100 stolików. Część podmiejską udostępniono w 1959 r.
Tak oddany dworzec... nigdy nie doczekał się generalnego remontu. W ubiegłym roku odnowiono wprawdzie część podmiejską, ale budynek główny woła o pomstę do nieba. Niewielkiego liftingu ma się doczekać za trzy miesiące.
Cały obiekt ma zostać wpisany do rejestru zabytków najpóźniej do końca roku. Pomysł popiera wojewódzki konserwator zabytków. Pomysł nie podoba się władzom PKP, które są właścicielem obiektu. Zapowiadają, że nie wyrażą zgody. Jak twierdzi Michał Wrzosek, rzecznik prasowy PKP, kolej ma inne plany związane z dworcem, a umieszczenie go w rejestrze przeszkodziłoby w ich realizacji. Chce znaleźć inwestora, który do 2012 r. gruntownie zmodernizuje obiekt, nie wyklucza też jego wyburzenia.
- Argumenty właściciela nie są istotne, bo działamy w celu publicznym - twierdzi Robert Hirsch - Choć oczywiście PKP będą mogły wypowiedzieć się. Dworzec jest już i tak objęty ochroną, bo jest nią objęty cały historyczny układ urbanistyczny Śródmieścia, więc o żadnych większych pracach bez zgody konserwatora nie ma mowy.
Obecny kompleks jest trzecim gdyńskim dworcem. Pierwszym był mały budynek, który stanął w XIX w. W 1926 r. oddano do użytku nowy dworzec w stylu dworkowym. Ale już 1938 r. okazał się on zbyt ciasny i został rozbudowany. W 1945 r. zniszczyły go działania wojenne.
W Gdyni jest wpisanych do rejestru konserwatora zabytków 59 budynków i zespołów obiektów. To na ogół budowle z czasów międzywojennych, dworzec byłby pierwszym zabytkiem socrealizmu. W Gdańsku zabytkiem socrealizmu jest np. fasada hotelu "Jantar" przy Długim Targu. W Polsce głównymi jego przykładami są MDM, Pałac Kultury i Nauki, rządowe budynki w rejonie ul. Kruczej w Warszawie czy Nowa Huta w Krakowie. Większość z nich została już wpisana do rejestru.
Beata Jajkowska - POLSKA Dziennik Bałtycki
_________________
Pozdrowienia z Małego Kacka
 
ruda 
Mierzeja


Dołączyła: 24 Cze 2007
Posty: 1792
Wysłany: Czw Kwi 10, 2008 8:13 am   

w poniedziałek

Cytat:
Dekarze wejdą na stację Gdynia Główna

Gdynia W poniedziałek, 14 kwietnia, na halę gdyńskiego dworca PKP wkroczy wreszcie brygada remontowa. To wyjątkowa data, ponieważ budynek dworca po raz pierwszy w swojej ponad 50-letniej historii przejdzie modernizację.

- Teren budowy został już przekazany firmie remontowej, która teraz opracowuje harmonogram prac - zapewnia Andrzej Neumann, zastępca dyrektora ds. Zarządzania Rejonem Dworców PKP w Gdańsku. - Najpierw zostanie wymieniony dach, który przecieka. Gdy dekarze zakończą prace, na halę dworcową wkroczą malarze. Zostanie pomalowana hala oraz przejścia prowadzące na perony. Monitoring, który zafundowało nam miasto zostanie podłączony do sieci internetowej.
Marzeniem dyrekcji PKP, oprócz wymiany dachu i pomalowania ścian na kolory pastelowe, jest też wymiana posadzki i drzwi.
- Jeżeli uda nam się wynegocjować atrakcyjne ceny na przeprowadzenie tych dodatkowych prac to w lipcu gdyński dworzec będzie miał nowe drzwi i podłogę bez dziur - dodaje Andrzej Neumann.
Remont gdyńskiego dworca trwać będzie około trzech miesięcy. Jego zakończenie przewidziano na początek lipca. Koszt to kilkaset tysięcy złotych.
- Odświeżenie poczekalni dworcowej, wymiana posadzki i naprawa przeciekającego dachu na pewno spowodują, że na dworcu będzie zdecydowanie przyjemniej - mówi Mariusz Wiórek, dyrektor ds. Projektu w Biurze Nieruchomości Strategicznych PKP. - Chcemy, żeby gdyński dworzec przed sezonem letnim zmienił swój wygląd przynajmniej wewnątrz budynku. Remont będzie prowadzony w taki sposób, że podróżni praktycznie tego nie odczują.
Dyrekcja PKP planowała w ciągu czterech lat przebudowę dworca lub wyburzenie starego budynku, a w jego miejsce postawienie gmachu na miarę XXI wieku. Plany te pokrzyżował Wojewódzki Konserwator Zabytków, który zamierza wpisać gdyński dworzec do rejestru zabytków uznając go za perłę socrealizmu.
W ubiegłym roku trzykrotnie był ogłaszany przetarg na wykonanie remontu dworca. Nie zgłosiła się żadna firma. Pozostaje jeszcze sprawa zagospodarowania międzytorza . Dyrekcja PKP ma zamiar rozmawiać z inwestorami w tym temacie.

Jerzy Zając, dyrektor Urzędu Miasta Gdyni:
To bardzo dobrze, że dyrekcja PKP w końcu pomyślała o odnowieniu dworca w naszym mieście. Oczywiście prace, które zaplanowano to kropla w morzu potrzeb. Żeby budynek dworca wyglądał przyzwoicie konieczna jest wymiana elewacji. Teraz brudne i odrapane ściany na zewnątrz budynku zakrywają reklamy, ale to oczywiście nie rozwiązuje problemu. Wewnątrz hali przydałyby się restauracja, świetlica dla młodzieży, może nawet kino. Pomysł Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków bardzo mi się podoba. Tego budynku nie trzeba wyburzać. Trzeba go porządnie wyremontować. Gmach dworca na stałe wkomponował się w krajobraz Gdyni. Nowy budynek mógłby tu wcale nie pasować. Mam nadzieję, że także teren międzytorza zostanie odpowiednio zagospodarowany. W końcu jest to obszar około 100 ha położony w centrum.


9 lat - tyle trwała budowa gdyńskiego dworca PKP. Prace rozpoczęto w 1950 r. Po pięciu latach została oddana hala dworcowa. Natomiast cztery lata później elegancka restauracja. Na tamte lata dworzec był nowoczesny
 
 
feyg 


Dołączył: 23 Kwi 2007
Posty: 1166
Wysłany: Sob Kwi 19, 2008 12:49 pm   

Remont ruszył
Cytat:
Trudno wyobrazić sobie gorszą wizytówkę miasta niż budynek gdyńskiego dworca PKP - codziennie odwiedzany przez dziesiątki tysięcy podróżnych. Dziury w posadzce, odpadające ze ścian płaty starej farby, brud i nieświeży zapach.

Obiekt, którego właścicielem jest PKP Dworce Kolejowe, od pół wieku nie może doczekać się kapitalnego remontu. Socrealistyczny zespół zabudowań gdyńskiego dworca został oddany do użytku w 1959 r. i od tej pory nie był modernizowany: kolej tłumaczyła się brakiem pieniędzy, a miasto nie może inwestować w obiekt, który nie jest jego własnością.

Po wielu latach w spółce Dworce Kolejowe znalazły się fundusze na odnowienie wnętrza budynku. Ale kiedy pieniądze przestały być problemem, pojawił się inny kłopot: brak chętnych wykonawców. Kolejne przetargi trzeba było unieważniać, bo nie zgłaszała się ani jedna firma. - Ale i to już za nami, pierwszy etap remontu właśnie się rozpoczął - mówi Andrzej Neumann, zastępca dyrektora gdańskiego Rejonu Dworców Kolejowych. - Kosztem pół miliona złotych zostaną pomalowane ściany, wymienimy pokrycie dachu i część stolarki okiennej. Roboty potrwają do końca czerwca.

W międzyczasie kolej ma przygotować się do drugiego etapu: wymiany trojga wahadłowych drzwi wejściowych i granitowej posadzki. - Kamienną podłogę, strasznie śliską i z wieloma ubytkami, chcemy zastąpić gresem. Nie wiemy tylko, czy zgodzi się na to wojewódzki konserwator zabytków - mówi dyr. Neumann.

Przypomnijmy, że przed miesiącem wbrew woli dyrekcji PKP wojewódzki konserwator zabytków rozpoczął procedurę wpisu dworca do rejestru zabytków. - Niewiele osób ma świadomość architektonicznych walorów tego budynku, który choć powstał w czasach socrealizmu, nawiązuje do gdyńskiego modernizmu i jest unikatowym świadectwem swojej epoki - uważa Robert Hirsch, miejski konserwator zabytków w Gdyni.

Źródło: Gazeta Wyborcza Trójmiasto
_________________
Pozdrowienia z Małego Kacka
 
feyg 


Dołączył: 23 Kwi 2007
Posty: 1166
Wysłany: Pią Maj 16, 2008 9:17 pm   

Gdynia Główna Pistacjowa
Cytat:
Już 75 proc. powierzchni ścian hali na dworcu głównym PKP w Gdyni zostało pomalowane na kolor pistacjowy. Dobraniem barw zajęli się specjaliści, którzy przed wkroczeniem malarzy przeprowadzili badania ścian. Okazało się, że 50 lat temu, kiedy gmach był oddawany do użytku, hala miała kolor pistacjowy. Remont, oprócz pomalowania ścian, obejmuje także dach budynku i drzwi wejściowe. Prace mają się zakończyć w lipcu. Koszt inwestycji to 300 tys. zł.
(maj) - POLSKA Dziennik Bałtycki
_________________
Pozdrowienia z Małego Kacka
 
ruda 
Mierzeja


Dołączyła: 24 Cze 2007
Posty: 1792
Wysłany: Sob Cze 14, 2008 4:23 pm   

Lifting gdyńskiego dworca

Cytat:
Konserwator zabytków zapowiedział, że wpisze dworzec w Gdyni do rejestru zabytków. Nie przeraża to Polskich Kolei Państwowych, które twierdzą, że budynek będzie remontowany. I to za grube pieniądze...


- Jesteśmy ograniczeni ewentualnymi zastrzeżeniami konserwatora - przyznaje Marcin Matyszkiewicz z PKP SA Dworce Kolejowe. - Dlatego będą to prace modernizacyjne. Bryła dworca się nie zmieni. Obecnie trwają prace techniczne i koncepcyjne. Dokumentacja ma być gotowa we wrześniu. Wtedy wyłonimy wykonawcę.

Ze wstępnych szacunków wynika, że koszt inwestycji wyniesie kilkadziesiąt milionów złotych. Pieniądze wyłożą Polskie Koleje Państwowe.

- Planowana, a właściwie już wdrożona, jest gruntowna modernizacja całego budynku - dodaje Marcin Matyszkiewicz. - Polega ona na wymianie wszystkich instalacji, dachu i wyremontowaniu elewacji. Ponadto będzie przeorganizowane wnętrze dworca, aby dostosować je do bieżących potrzeb - obsługi podróżnych i usług towarzyszących, w tym komercyjnych.

Jakie dokładnie zmiany czekają gdyński dworzec dowiemy się, kiedy zostanie zakończone opracowywanie dokumentacji. Matyszkiewicz zapewnia, że zakres prowadzonych prac będzie duży.

Jednak budynek dworca to jedno, ale co z peronami?
- Cały węzeł w Gdyni będzie remontowany w ramach modernizacji trasy Warszawa – Gdańsk – zapewnia Leszek Lewiński, zastępca dyrektora PKP Polskie Linie Kolejowe. - Dotyczy to wszystkich dojść na perony i peronów związanych z tzw. układem dalekobieżnym. Za dwa, trzy lata gdyński dworzec będzie nie do poznania.



ciekawe,jaki będzie efekt prac.
 
 
ruda 
Mierzeja


Dołączyła: 24 Cze 2007
Posty: 1792
Wysłany: Pon Sie 11, 2008 6:21 pm   

Dworzec Gdynia Osobowa wpisany do rejestru zabytków.
_________________
„Chamstwu w życiu należy się przeciwstawiać siłom i godnościom osobistom”.
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  
Dawny Gdańsk Strona Główna

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Template subTrail v 0.4 modified by Nasedo. adv Dawny Gdansk