Dawny Gdańsk Strona Główna Dawny Gdańsk


FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy  StatystykiStatystyki
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  DownloadDownload

Poprzedni temat :: Następny temat
Modraki, czyli dawna SKM
Autor Wiadomość
Radek68 
SONDA


Dołączył: 12 Lut 2008
Posty: 48
Wysłany: Nie Cze 14, 2009 8:33 pm   Re: Modraki, czyli dawna SKM

Jurek Plieth napisał/a:
Pewnie młodszym wiekiem forumowiczom trudno to sobie wyobrazić, ale te stare poniemieckie składy miały o niebo lepsze parametry trakcyjne od tych, które po nich nastąpiły 8O Nie dość, że posiadały gęściej umieszczone drzwi, co bardzo ułatwiało wsiadanie i wysiadanie, to na dodatek charakteryzowało je pioruńskie przyspieszenie - adekwatne porównanie to samochód F1 przy fiacie 126p. Były wówczas jeszcze żywym przykładem, że czasem "lepsze wrogiem dobrego".


Nie przesadzajmy. Parametry miały jednak gorsze od tych co je zastąpiły czyli EN-57 a w późniejszych latach EW-58.

Modraki:
Prędkość maksymalna 80 km/h
Moc ciągła 308 kW
Maksymalne przyspieszenie 0,4 m/s²

EN-57
Prędkość maksymalna 110 km/h
Moc ciągła 580 kW
Maksymalne przyspieszenie 0,5 m/s²

EW-58
Prędkość maksymalna 120 km/h
Moc ciągła 1640 kW
Maksymalne przyspieszenie 0,9 m/s²


A że i moje subiektywne odczucia są takie, że fajnie przyspieszały... no cóż, taka natura wspomnień.
 
2xM 


Dołączył: 11 Wrz 2008
Posty: 229
Wysłany: Sro Kwi 07, 2010 5:15 pm   

Chyba jeszcze tutaj nie było:
http://www.drehscheibe-fo...553#msg-3633553
_________________

 
roko 


Dołączył: 25 Lis 2009
Posty: 132
Wysłany: Sro Kwi 07, 2010 9:32 pm   

Te kolejki zwane "modrakami" dzieliły się (potocznie) na dwie kategorie, "klamówki" i "trumny". "Klamówk"i to były te najstarsze (po berlińskie) składy 800V, gdzie blachy łączone były na nity a drzwi otwierane były za pomocą takich (z zewnątrz jak i wewnątrz) dużych podłużnych klamek oraz "trumny" w których nie było już klamek od strony peronu a otwierane były przez kierownika pociągu. Tu wrócę, "klamówki" nie były otwierane a jedynie trzymano "hamulec" utrudniający otwarcie drzwi przez jakieś 30 sekund od ruszenia z peronu. Każdy wagon był odrębny i nie było możliwości przejścia z jednego wagonu do drugiego, oczywiście oprócz stacji na których się zatrzymywały :hihi: . Niektóre wagony miały czoła złożone z dużych szyb, dzięki czemu można było zobaczyć cóż działo się w następnym wagonie. Kolejka jeździła na trasie Gdańsk - Gdynia - Stocznia, gdzie trzeba było się przesiąść na znane wagony trakcji 3 kV do Wejherowa. Na jesieni roku 1976 zmieniano zasilanie trakcji i wprowadzono sieć o napięciu 3kV. Z początku dawna sieć 800V funkcjonowała do Gdyni-Orłowo, gdzie trzeba było się przesiąść do "piętrusów" czyli wagonów jadących wahadłowo a ciągnionych przez zwykłe lokomotywy. Nadzwyczajnie komplikowało to jazdę w stronę Gdyni ale w krótkim czasie udało się dokonać zmian. Co do starych "modraków" to pamiętam wiele jazd ta kolejką np. na mecze "Lechii". W przypadku sporego zagęszczenia wagoników, zdarzało się że część kibiców jeździła na tzw. "wąsach", czyli takich pałąkach znajdujących się na przedzie i tyle każdego wagonu. Oj ostra jazda to była 8O
 
Radek68 
SONDA


Dołączył: 12 Lut 2008
Posty: 48
Wysłany: Czw Kwi 15, 2010 8:12 pm   

2xM napisał/a:
Chyba jeszcze tutaj nie było:
http://www.drehscheibe-fo...553#msg-3633553


:huuurra:

No naprawdę... rewelacyjne zdjęcia!
 
renekk 

Dołączył: 25 Lis 2006
Posty: 868
Wysłany: Sob Lut 16, 2013 11:17 pm   

Dwa obrazki z prehistorii modraków:

skm1.jpg
Plik ściągnięto 18771 raz(y) 83,41 KB

skm2.jpg
Plik ściągnięto 18771 raz(y) 63,24 KB

 
Zbych 
Wonneberger

Dołączył: 30 Lis 2011
Posty: 945
Wysłany: Nie Lut 17, 2013 2:17 am   

roko napisał/a:
Kolejka jeździła na trasie Gdańsk - Gdynia - Stocznia, gdzie trzeba było się przesiąść na znane wagony trakcji 3 kV do Wejherowa.
Do samego Wejherowa też jeździła (bez przesiadki), tylko trochę wcześniej.
_________________
Tanie nie może być dobre, drogie nie musi.
 
seestrasse 
Zesztrasia z Szafy


Dołączyła: 13 Kwi 2004
Posty: 6586
Wysłany: Nie Lut 17, 2013 2:44 am   

renekk napisał/a:
Dwa obrazki z prehistorii modraków:

fajny trup. naprawdę słit.
może napisz proszę coś o kontekście tego zdjęcia (wojna?), bo na razie jedziesz klimatem world press photo, z tym, że bez retuszu :/
 
renekk 

Dołączył: 25 Lis 2006
Posty: 868
Wysłany: Nie Lut 17, 2013 9:38 am   

Zdjęcia pochodzą z albumu "Berlin 1945-1958", wydanego w NRD w 1958 roku. Zamieszczone były, bez podpisu, w części obrazującej zniszczenia miasta.
 
Hinek 

Dołączył: 26 Lut 2008
Posty: 50
Wysłany: Nie Lut 17, 2013 3:45 pm   

Jak łatwo się domyślić zdjęcia pochodzą z zalanego metra w Berlinie po częściowym osuszeniu - widać na składzie ślad gdzie woda przez dłuższy czas sięgała. Pewnie tamtędy jechała dzielna załoga Rudego :)
 
pumeks 
Mottlauspucker


Dołączył: 22 Paź 2003
Posty: 7700
Wysłany: Nie Lut 17, 2013 9:55 pm   

Podlinkuję tutaj z tematu Powojenne zdjęcia Sopotu zdjęcie wklejone przez Zbycha: rok 1974 czyli na krótko przed wycofaniem modraków z SKMki.
_________________
#MuremZaPolskimMundurem
 
oliviak 

Dołączył: 09 Lut 2007
Posty: 8
Wysłany: Pon Lut 18, 2013 9:31 pm   SKM, Dworzec Główny w roku 1977 lub trochę wcześniej.

Te ujęcia pasowałyby do kilku tematów ale postanowiłem wrzucić to tutaj.

http://www.youtube.com/watch?v=UyTK6_vhY9M

Trójmiejska SKM od 6:57
 
Zbych 
Wonneberger

Dołączył: 30 Lis 2011
Posty: 945
Wysłany: Wto Lut 19, 2013 5:17 pm   

Rok 1974, Sopot.

Kopia 024.jpg
Plik ściągnięto 18517 raz(y) 88,38 KB

_________________
Tanie nie może być dobre, drogie nie musi.
 
pumeks 
Mottlauspucker


Dołączył: 22 Paź 2003
Posty: 7700
Wysłany: Wto Lut 19, 2013 8:21 pm   

Podlinkuję 2 zdjęcia autorstwa Sigurda Hilkenbacha

oraz

dostępne na stronie http://electronic.boo.pl/hist2.php
i jeszcze jedno

"wykopane" na http://www.flickr.com/pho...in/photostream/
_________________
#MuremZaPolskimMundurem
 
EwkaW 


Dołączyła: 04 Wrz 2011
Posty: 589
Wysłany: Wto Lut 19, 2013 10:09 pm   

A na "żywo" można obejrzeć modraki w Skansenie Parowozowni w Kościerzynie.
Wagony są nitowane, z zewnętrznymi klamkami które pamiętam, że były mosiężne, podobnie jak wiele elementów wyposażenia.
Bardzo ciekawe dla osób, które interesuje rozwój techniki i technologii...
Nie tylko modraki można tam obejrzeć, jak sama nazwa skansenu wskazuje :D
 
Zbych 
Wonneberger

Dołączył: 30 Lis 2011
Posty: 945
Wysłany: Sro Lut 20, 2013 11:55 am   

O historii kolejowej komunikacji w rejonie Gdańska można poczytać na stronie SKM.

Bardzo ciekawą stroną jest as.rumia.edu.pl/tt/plany/ew/....
Szkice dotyczą wersji oryginalnej tzn. przed zmianą sposobu zasilania. Przykładowy podlinkowany z tej strony:


Również na tejże stronie wiele zdjęć w galerii, dwa podlinkowane - jedno z przodu

i jedno z profilu.
_________________
Tanie nie może być dobre, drogie nie musi.
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  
Dawny Gdańsk Strona Główna

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Template subTrail v 0.4 modified by Nasedo. adv Dawny Gdansk