Dawny Gdańsk

Nie-dawny Gdańsk - Modraki, czyli dawna SKM

Radek68 - Nie Mar 08, 2009 11:15 pm
Temat postu: Modraki, czyli dawna SKM
Witam.
Pomyślałem, że wiele osób tu przebywających, niezaleznie od tego, czy mieszkało (nadal mieszka) na Żabiance - tak jak ja - czy gdziekolwiek indziej w Gdańsku lub nawet w całym Trójmiescie musi sentymentem darzyć dawną SKM-kę.

W tej chwili najnowocześniejszymi składami jeżdżacymi po torach SKMki są zmodernizowane stare EZT EN-57. Oprócz nich jeżdżą zwykłe EN-57 (trzywagonowe), zrobione z nich EN-71 (czterowagonowe) oraz EW-58 (te rozklekotane "kolory" czyli pomarańczowe lub czerwono - żółte straszydła, wbrew pozorom konstrukcyjnie znacznie młodsze od tych pierwszych)

Ale przecież nie od tego zaczęła się historia SKM-ki.

Najpierw jeździły tu poniemieckie EW-90 i po kilka EW-92 i EW-91.
Długo szukałem dobrej jakościowo fotki tamtych SKM-ek.
I znalazłem:


fot. Sigurd Hilkenbach, Gdańsk 23.08.1967r.

feyg - Pon Mar 09, 2009 9:27 am

Przyszła EW 90 w Gdyni Orłowie:
pumeks - Pon Mar 09, 2009 5:53 pm

Gdzieś tu kiedyś na forum było:

pumeks - Pon Mar 09, 2009 7:50 pm

Aneks do poprzedniego postu: u siebie na dysku znalazłem to zdjęcie w lepszym rozmiarze:
Radek68 - Pon Mar 09, 2009 11:50 pm

Bardzo fajne zdjęcie. Dzięki pumeks! :== już jest i na moim dysku. :)

A propos mojego dysku - jest na nim moja fotka aktualnego stanu jedynego zachowanego w Koscierzynie EW90.

Po prostu... szkoda gadać. Jak znajdę to wkleję.

Radek68 - Wto Mar 10, 2009 12:23 am

No i mam.
Jej stan jest beznadziejny. Wielka szkoda, bo przecież człowiek to takie sentymentalne zwierzę i chętnie wraca pamięcią (jak inaczej nie może) jak i ciałem (jak może) do dawnych miejsc i przeżytych chwil. ZKM odrestaurowało zabytkowy tramwaj BERGMAN i w sezonie letnim jeździ on jako atrakcja turystyczna. Zawsze są chętni...

Zdjęcia wstawiam z zewnętrznego serwera dla zachowania lepszej jakości. Obie są mojego autorstwa.
Limit 80 KB na naszym forum jest wielkością zbyt małą (a w wielu innych przypadkach - jak widzę - dalece za małą), aby zdjęcia były dobre.

Z przodu: <klik powięszy zdjęcie>



oraz z góry: <klik powięszy zdjęcie>






Przy okazji prośba do pumeksa: mógłbym otrzymać fotkę tego EW90 w maksymalnej jakości?

Zdzislaw - Sob Mar 14, 2009 12:05 am

feyg napisał/a:
Przyszła EW 90 w Gdyni Orłowie:

Kurcze, zdjęcie ciekawe, ale może ktoś objaśni lamerowi cóż może oznaczać, widoczny w całej okazałości na zaprezentowanym zdjęciu napis na ścianie czołowej "Pociąg z listem gwarancyjnym"???????
Zoppoter pewnie by wiedział bo on od tych komunikacyjnych informacji był super kumaty. Poza tym poproszę o potwierdzenie: EW/EN to jak kojarzę oznaczenie wagonów odpowiednio "Wysoki/Niski" czyli przystosowanie do odpowiednich peronów?

feyg - Sob Mar 14, 2009 11:53 pm

Zdzislaw napisał/a:

Kurcze, zdjęcie ciekawe, ale może ktoś objaśni lamerowi cóż może oznaczać, widoczny w całej okazałości na zaprezentowanym zdjęciu napis na ścianie czołowej "Pociąg z listem gwarancyjnym"

To taki stalinowski pomysł, obejrzyj sobie :arrow: film a około 3:18 się wyjaśni :wink:

Zdzislaw napisał/a:

Poza tym poproszę o potwierdzenie: EW/EN to jak kojarzę oznaczenie wagonów odpowiednio "Wysoki/Niski" czyli przystosowanie do odpowiednich peronów?

Dokładnie! Aczkolwiek wysokość podłogi w EW 90 i EW to nie to samo...

Voit - Nie Mar 15, 2009 4:09 am

...To się nazywało etos pracy, albo jakoś tak...
Dziś pojęcie prawie już zapomniane.

lupi - Nie Mar 15, 2009 12:11 pm

Voit napisał/a:
...To się nazywało etos pracy, albo jakoś tak...
Dziś pojęcie prawie już zapomniane.


Według mnie tak się prezentował socrealizm i utopia marksistowsko-leninowska, a nie etos pracy. Porozmawiaj z kolejarzami którzy tam ciężko harowali za psie grosze plus deputat.

lupi - Nie Mar 15, 2009 12:17 pm

Radek68 napisał/a:
No i mam.
Jej stan jest beznadziejny. Wielka szkoda, bo przecież człowiek to takie sentymentalne zwierzę i chętnie wraca pamięcią (jak inaczej nie może) jak i ciałem (jak może) do dawnych miejsc i przeżytych chwil. ZKM odrestaurowało zabytkowy tramwaj BERGMAN i w sezonie letnim jeździ on jako atrakcja turystyczna. Zawsze są chętni...


Pewnie że szkoda, sam już bardzo rzadko korzystam z SKM ki ale na jazdę takim egzemplarzem chętnie wykupiłbym abonament, a sądzę że i parowóz na linii Gdańsk-Hel w sezonie miałby wzięcie podobnie duże i zarobiłby na siebie. Ale na PKP wolna amerykanka i jeszcze dzielą skórę na dawno padłym niedźwiedziu.

Voit - Nie Mar 15, 2009 7:51 pm

lupi napisał/a:
Voit napisał/a:
...To się nazywało etos pracy, albo jakoś tak...
Dziś pojęcie prawie już zapomniane.


Według mnie tak się prezentował socrealizm i utopia marksistowsko-leninowska, a nie etos pracy. Porozmawiaj z kolejarzami którzy tam ciężko harowali za psie grosze plus deputat.


Wszystko się zgadza... Ciężka praca, marne grosze, deputat, utopia i propaganda...
Z podkreśleniem ciężkiej pracy i marnych groszy.
Większość ludzi przedstawionych w tym dokumencie to przedwojenni kolejarze, którzy pomimo ciężkiej pracy za punkt honoru stawiali sobie kolejarską solidność i punktualność.
A wtedy nie było socrealizmu i marksistowsko-leninowskiej utopii.

Radek68 - Czw Kwi 30, 2009 9:12 pm

Ten EZT (no nie ten sam rzecz jasna, ale taki sam) kursuje w berlinie jako atrakcja turystyczna.

Oto zdjęcie z 2001 roku:



Jurek Plieth - Sob Cze 13, 2009 7:59 pm
Temat postu: Re: Modraki, czyli dawna SKM
Radek68 napisał/a:
Witam.
Pomyślałem, że wiele osób tu przebywających, niezaleznie od tego, czy mieszkało (nadal mieszka) na Żabiance - tak jak ja - czy gdziekolwiek indziej w Gdańsku lub nawet w całym Trójmiescie musi sentymentem darzyć dawną SKM-kę...

Pewnie młodszym wiekiem forumowiczom trudno to sobie wyobrazić, ale te stare poniemieckie składy miały o niebo lepsze parametry trakcyjne od tych, które po nich nastąpiły 8O Nie dość, że posiadały gęściej umieszczone drzwi, co bardzo ułatwiało wsiadanie i wysiadanie, to na dodatek charakteryzowało je pioruńskie przyspieszenie - adekwatne porównanie to samochód F1 przy fiacie 126p. Były wówczas jeszcze żywym przykładem, że czasem "lepsze wrogiem dobrego".

Piotr J. - Sob Cze 13, 2009 8:17 pm

Jurek Plieth napisał/a:
te stare poniemieckie składy miały o niebo lepsze parametry

To święta prawda, w dodatku podłoga po otwarciu drzwi stykała się niemal z peronem zostawiając zaledwie kilkucentymetrową szparę. Można było swobodnie np. wjechać wózkiem inwalidzkim albo wprowadzić rower. Jak jest obecnie, wszyscy wiemy.

Radek68 - Nie Cze 14, 2009 8:33 pm
Temat postu: Re: Modraki, czyli dawna SKM
Jurek Plieth napisał/a:
Pewnie młodszym wiekiem forumowiczom trudno to sobie wyobrazić, ale te stare poniemieckie składy miały o niebo lepsze parametry trakcyjne od tych, które po nich nastąpiły 8O Nie dość, że posiadały gęściej umieszczone drzwi, co bardzo ułatwiało wsiadanie i wysiadanie, to na dodatek charakteryzowało je pioruńskie przyspieszenie - adekwatne porównanie to samochód F1 przy fiacie 126p. Były wówczas jeszcze żywym przykładem, że czasem "lepsze wrogiem dobrego".


Nie przesadzajmy. Parametry miały jednak gorsze od tych co je zastąpiły czyli EN-57 a w późniejszych latach EW-58.

Modraki:
Prędkość maksymalna 80 km/h
Moc ciągła 308 kW
Maksymalne przyspieszenie 0,4 m/s²

EN-57
Prędkość maksymalna 110 km/h
Moc ciągła 580 kW
Maksymalne przyspieszenie 0,5 m/s²

EW-58
Prędkość maksymalna 120 km/h
Moc ciągła 1640 kW
Maksymalne przyspieszenie 0,9 m/s²


A że i moje subiektywne odczucia są takie, że fajnie przyspieszały... no cóż, taka natura wspomnień.

2xM - Sro Kwi 07, 2010 5:15 pm

Chyba jeszcze tutaj nie było:
http://www.drehscheibe-fo...553#msg-3633553

roko - Sro Kwi 07, 2010 9:32 pm

Te kolejki zwane "modrakami" dzieliły się (potocznie) na dwie kategorie, "klamówki" i "trumny". "Klamówk"i to były te najstarsze (po berlińskie) składy 800V, gdzie blachy łączone były na nity a drzwi otwierane były za pomocą takich (z zewnątrz jak i wewnątrz) dużych podłużnych klamek oraz "trumny" w których nie było już klamek od strony peronu a otwierane były przez kierownika pociągu. Tu wrócę, "klamówki" nie były otwierane a jedynie trzymano "hamulec" utrudniający otwarcie drzwi przez jakieś 30 sekund od ruszenia z peronu. Każdy wagon był odrębny i nie było możliwości przejścia z jednego wagonu do drugiego, oczywiście oprócz stacji na których się zatrzymywały :hihi: . Niektóre wagony miały czoła złożone z dużych szyb, dzięki czemu można było zobaczyć cóż działo się w następnym wagonie. Kolejka jeździła na trasie Gdańsk - Gdynia - Stocznia, gdzie trzeba było się przesiąść na znane wagony trakcji 3 kV do Wejherowa. Na jesieni roku 1976 zmieniano zasilanie trakcji i wprowadzono sieć o napięciu 3kV. Z początku dawna sieć 800V funkcjonowała do Gdyni-Orłowo, gdzie trzeba było się przesiąść do "piętrusów" czyli wagonów jadących wahadłowo a ciągnionych przez zwykłe lokomotywy. Nadzwyczajnie komplikowało to jazdę w stronę Gdyni ale w krótkim czasie udało się dokonać zmian. Co do starych "modraków" to pamiętam wiele jazd ta kolejką np. na mecze "Lechii". W przypadku sporego zagęszczenia wagoników, zdarzało się że część kibiców jeździła na tzw. "wąsach", czyli takich pałąkach znajdujących się na przedzie i tyle każdego wagonu. Oj ostra jazda to była 8O
Radek68 - Czw Kwi 15, 2010 8:12 pm

2xM napisał/a:
Chyba jeszcze tutaj nie było:
http://www.drehscheibe-fo...553#msg-3633553


:huuurra:

No naprawdę... rewelacyjne zdjęcia!

renekk - Sob Lut 16, 2013 11:17 pm

Dwa obrazki z prehistorii modraków:
Zbych - Nie Lut 17, 2013 2:17 am

roko napisał/a:
Kolejka jeździła na trasie Gdańsk - Gdynia - Stocznia, gdzie trzeba było się przesiąść na znane wagony trakcji 3 kV do Wejherowa.
Do samego Wejherowa też jeździła (bez przesiadki), tylko trochę wcześniej.
seestrasse - Nie Lut 17, 2013 2:44 am

renekk napisał/a:
Dwa obrazki z prehistorii modraków:

fajny trup. naprawdę słit.
może napisz proszę coś o kontekście tego zdjęcia (wojna?), bo na razie jedziesz klimatem world press photo, z tym, że bez retuszu :/

renekk - Nie Lut 17, 2013 9:38 am

Zdjęcia pochodzą z albumu "Berlin 1945-1958", wydanego w NRD w 1958 roku. Zamieszczone były, bez podpisu, w części obrazującej zniszczenia miasta.
Hinek - Nie Lut 17, 2013 3:45 pm

Jak łatwo się domyślić zdjęcia pochodzą z zalanego metra w Berlinie po częściowym osuszeniu - widać na składzie ślad gdzie woda przez dłuższy czas sięgała. Pewnie tamtędy jechała dzielna załoga Rudego :)
pumeks - Nie Lut 17, 2013 9:55 pm

Podlinkuję tutaj z tematu Powojenne zdjęcia Sopotu zdjęcie wklejone przez Zbycha: rok 1974 czyli na krótko przed wycofaniem modraków z SKMki.

oliviak - Pon Lut 18, 2013 9:31 pm
Temat postu: SKM, Dworzec Główny w roku 1977 lub trochę wcześniej.
Te ujęcia pasowałyby do kilku tematów ale postanowiłem wrzucić to tutaj.

http://www.youtube.com/watch?v=UyTK6_vhY9M

Trójmiejska SKM od 6:57

Zbych - Wto Lut 19, 2013 5:17 pm

Rok 1974, Sopot.
pumeks - Wto Lut 19, 2013 8:21 pm

Podlinkuję 2 zdjęcia autorstwa Sigurda Hilkenbacha

oraz

dostępne na stronie http://electronic.boo.pl/hist2.php
i jeszcze jedno

"wykopane" na http://www.flickr.com/pho...in/photostream/

EwkaW - Wto Lut 19, 2013 10:09 pm

A na "żywo" można obejrzeć modraki w Skansenie Parowozowni w Kościerzynie.
Wagony są nitowane, z zewnętrznymi klamkami które pamiętam, że były mosiężne, podobnie jak wiele elementów wyposażenia.
Bardzo ciekawe dla osób, które interesuje rozwój techniki i technologii...
Nie tylko modraki można tam obejrzeć, jak sama nazwa skansenu wskazuje :D

Zbych - Sro Lut 20, 2013 11:55 am

O historii kolejowej komunikacji w rejonie Gdańska można poczytać na stronie SKM.

Bardzo ciekawą stroną jest as.rumia.edu.pl/tt/plany/ew/....
Szkice dotyczą wersji oryginalnej tzn. przed zmianą sposobu zasilania. Przykładowy podlinkowany z tej strony:


Również na tejże stronie wiele zdjęć w galerii, dwa podlinkowane - jedno z przodu

i jedno z profilu.

discus - Nie Lip 27, 2014 9:30 am

Stalowe Szlaki nr 2/2014- połowa magazynu poświęcona historii SKM. Cena czasopisma wygórowana 17,90 zł ale można jeszcze się z nim zapoznać w większych sklepach z gazetami - cały czas leży na regałach. Tak wygląda okładka.

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group